Søg
Sitemap | Print siden
logo
Rollen som oplæringsansvarlig Afstemning af forventninger Introduktion Praktikplan Samtalen Coaching Kendetegn hos den gode coach De nye unge Hvad skal den enkelte elev trænes i? Hvordan skal den enkelte elev udvikles? Hvordan skal opgaven demonstreres eller forklares? Hvordan motiveres eleven undervejs? Hvordan følges op på det lærte? Coachens spørgeteknikker Instruktion – motivation – støtte – delegering Fagprøven og afslutning på uddannelsen Links til Uddannelsesnævnet
Hvordan følges op på det lærte?
En meget enkel model er sandwichmodellen.

Mange kommer galt af sted ved at give feed back på en negativ måde:

Den dårlige sandwich:
Ros: ”Det er rigtig godt lavet. Jeg kan virkelig se, at du har hørt efter, men du skal lige være opmærksom på….. Bortset fra det, så går det rigtig godt.”

Ordet ”men” vil let være det, som eleven har fokus på og tænker, at det ikke var så godt. Eleven vil let tage det som en personlig kritik.

Gå på sagen og ikke personen.

Den gode sandwich:
Start med overbollen med en klar positiv tilbagemelding på sagen:
”Jeg så dig sammen med en kunde, og du var god til spørge ind til hendes ønsker. Det var flot,

Dernæst bøffen (forslag til forbedringer)
- og når du næste gang lige husker at følge hende til døren, så er det bare helt i top.

Afslut med underbollen (en generel positiv tilbagemelding til eleven og hendes adfærd)
-  I øvrigt, så synes jeg, at du virker meget venlig og positiv i dit arbejde med kunderne.”

Erstat det negative ord ”men” med det mere konstruktive ord ”og”.
Kontakt | Om Oplæringsansvarlige Link til HK/HANDELLink til HK/PRIVATLink til DANSK ERHVERV