Søg
Sitemap | Print siden
logo
Rollen som oplæringsansvarlig Afstemning af forventninger Introduktion Praktikplan Samtalen Coaching Kendetegn hos den gode coach De nye unge Hvad skal den enkelte elev trænes i? Hvordan skal den enkelte elev udvikles? Hvordan skal opgaven demonstreres eller forklares? Hvordan motiveres eleven undervejs? Hvordan følges op på det lærte? Coachens spørgeteknikker Instruktion – motivation – støtte – delegering Fagprøven og afslutning på uddannelsen Links til Uddannelsesnævnet
Hvordan motiveres eleven undervejs?
Det er ikke kun det du siger, der har betydning for, om eleven er motiveret for at lære det, I er i gang med at lære. Det er også dit kropssprog, der er motiverende eller det modsatte.
Kropssprog

Demotiverende kropssprog:
Du har fokus på andre tingDu kigger på dit urDu skal lige tale i mobiltelefonDu sidder og klikke med din kuglepenOsv. Motiverende kropssprog:Du har øjenkontakt med elevenHar kroppen vendt mod elevenDu udviser en lyttende adfærd - nikkerDu læner dig frem mod elevenDu smiler Sprog

Rose eleven, når det lykkes.

Stille spørgsmål undervejs.
- ikke: Hvorfor gør du det? Ordet ”hvorfor” kan tit have en anklagende tone.
- i stedet: Hvordan vil du efterfølgende gøre??

Lytte aktivt, der kan vises ved:
- nikke, ja, hm, ok
Afslutte træning ved eventuelt:

”Du er rigtig godt på vej. Nu skal du bare træne det, så du bliver helt fortrolig med opgaven.”
”Nu glæder jeg mig til at se resultatet. Det tegner godt.”
”Du ved, du hele tiden er velkommen til at spørge. Der er ingen, der bare kan det første gang.”
Kontakt | Om Oplæringsansvarlige Link til HK/HANDELLink til HK/PRIVATLink til DANSK ERHVERV