Søg
Sitemap | Print siden
logo
Rollen som oplæringsansvarlig Afstemning af forventninger Introduktion Praktikplan Samtalen Coaching Kendetegn hos den gode coach De nye unge Hvad skal den enkelte elev trænes i? Hvordan skal den enkelte elev udvikles? Hvordan skal opgaven demonstreres eller forklares? Hvordan motiveres eleven undervejs? Hvordan følges op på det lærte? Coachens spørgeteknikker Instruktion – motivation – støtte – delegering Fagprøven og afslutning på uddannelsen Links til Uddannelsesnævnet
Hvordan skal opgaven demonstreres eller forklares?
Mennesker lærer forskelligt og i hver deres tempo.  Når du vil instruere, træne eller coache din elev, så er det jo for at ændre elevens adfærd, viden og kompetencer, så hun kan klare en ny opgave.

Indlæring kan tage udgangspunkt i følgende model:
Påvirkning: Din elev skal lære en ny opgave, og du går nu i gang med at påvirke eleven ved at: - Undersøge, hvad eleven ved på forhånd, demonstrere, forklare, lade eleven prøve selv, mens du vejleder, roser og giver feed back på elevens indsats ved brug af coachingmetoderne.Sansning: Eleverne har forskellige forudsætninger for at lære. De har måske beskæftiget dem med lignende opgaver før eller er måske helt ukendte med opgaven. Derfor vil der foregå en forskellig opfattelse af, hvad du prøver at lære dem. De forarbejder altså din påvirkning forskelligt. De vil hver især få deres individuelle oplevelse af, hvad du lærte dem.Oplevelsen: Elevens oplevelse er den viden og de færdigheder, som elevens fornemmer, hun har fået og kan bruge til at løse opgaven.Konklusion: Elever bevæger sig gennem læringen på forskellig vis, men slutresultatet er som oftest, at de udfører den lærte opgave korrekt. Det er blot din opgave at finde modellen, der passer til hver enkelt elev. Den samme metode passer nødvendigvis ikke til alle elever.
Kontakt | Om Oplæringsansvarlige Link til HK/HANDELLink til HK/PRIVATLink til DANSK ERHVERV