Søg
Sitemap | Print siden
logo
Rollen som oplæringsansvarlig Afstemning af forventninger Introduktion Praktikplan Samtalen Coaching Kendetegn hos den gode coach De nye unge Hvad skal den enkelte elev trænes i? Hvordan skal den enkelte elev udvikles? Hvordan skal opgaven demonstreres eller forklares? Hvordan motiveres eleven undervejs? Hvordan følges op på det lærte? Coachens spørgeteknikker Instruktion – motivation – støtte – delegering Fagprøven og afslutning på uddannelsen Links til Uddannelsesnævnet
Hvordan skal den enkelte elev udvikles?
Når du får en ny elev, så modtager du et ungt menneske, der har en masse med i sin rygsæk. Måske er der ikke så meget, der kan bruges netop til det arbejde, hun skal i gang med at lære. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvilken bagage denne nye elev har med sig, så du kan tage udgangspunkt i de kvalifikationer, der ligger i hendes rygsæk. Det er din opgave at fylde elevens rygsæk med en masse kvalifikationer, der ruster hende til at udføre din virksomheds opgaver.

Her er det, du som coach skal kunne fornemme, hvilken bagage, din elev har med sig, så du kan vurdere:

Hvor meget instruktion skal netop denne elev have?
Hvordan sikrer jeg mig, at jeg har givet lige den instruktion, der passer?
Skal der trænes gennem sidemandsoplæring eller…?
Skal eleven have høj grad af selvstændighed?

Du kan fornemme det ved hele tiden at spørge til eleven undervejs:
Hvad gør du så, når du har lavet denne del af opgaven?
Hvilke områder ved opgaven, synes du er vanskelige?

”Husk at sige, at selvfølgelig kan der begås fejl. Uddannede medarbejdere kan også begå fejl, men dem skal vi selvfølgelig afluse. Vi er selvfølgelig ikke ligeglade med fejl, men dem må vi løse i situationen”, sagde en oplæringsansvarlig.
Kontakt | Om Oplæringsansvarlige Link til HK/HANDELLink til HK/PRIVATLink til DANSK ERHVERV