Søg
Sitemap | Print siden
logo
Rollen som oplæringsansvarlig Afstemning af forventninger Introduktion Konkret introduktionsprogram Løbende introduktion Praktikplan Samtalen Coaching Fagprøven og afslutning på uddannelsen Links til Uddannelsesnævnet
IntroduktionOm det at introducere nye elever siger oplæringsansvarlige f.eks.:Brug tid på introduktionLav en konkret introduktionsplanElever er individuelle og skal behandles derefterDet må ikke være farligt for en elev at spørge om hjælpDet er vigtigt at fordele al den information over en længere periodeVigtigt at eleven har en person som ”fast holdepunkt” – især i den første tidDet skal være engagerede og motiverede medarbejdere der introducerer nye elever
Der er delte meninger om hvorvidt det er en god idé at udarbejde en konkret introduktionsplan eller om det er bedre at give eleven en løbende introduktion uden en decideret plan.

Emneområder til overvejelse inden eleven starter er f.eks.:
Forbered en modtagelse, der er tilpasset elevens behovAftal hvem der skal sætte eleven ind i hvad og hvornårSørg for at så mange praktiske ting, som muligt er på plads inden medarbejderen kommerVis eleven rundt i virksomheden og præsenter elevenFortæl kort om virksomhedenFortæl lidt om de opgaver eleven skal i gang med – altså den faglige delHjælp eleven med at finde sig til rette i virksomhedenSørg for at den nye elev er ”mandsopdækket” den første dagFå eventuelt andre elever til at hjælpe med introduktionenVær coach for eleven i den først periode
Se et eksempel på:
Et konkret introduktionsprogram Løbende introduktion uden konkret plan

Kontakt | Om Oplæringsansvarlige Link til HK/HANDELLink til HK/PRIVATLink til DANSK ERHVERV